Tässä jutussa käsittelen autojen kolhimista parkkipaikoilla auton ovilla, en suurempia parkkipaikka kolhuja.
Talvi on
välinpitämättömien "autonovikolhijoiden" kulta-aikaa. Tuulessa,
pimeässä ja kiireessä auton ovi pääsee helposti karkaamaan viereisen auton
kylkeen. Usein jälki on vain lakkapinnan erimittaisia pystyraitoja, mutta
valitettavasti tuon lisäksi syntyy myös lommoja.
Talvisaikaan autot ovat useasti likaisia, kuran peitossa, joten kynnys kolhia sitä viereistä likaista autoa voi olla matalampi. Voidaan ajatella, että "eihän tuo muutenkaan näytä huolehtivan autostaan, joten ei noin pieni jälki varmasti haittaa tai edes näy" ,mutta entäpä sitten kun omistaja jälleen pesee autonsa... tai kun koittaa kesä... rumia sanoja riittää.
Talvisaikaan autot ovat useasti likaisia, kuran peitossa, joten kynnys kolhia sitä viereistä likaista autoa voi olla matalampi. Voidaan ajatella, että "eihän tuo muutenkaan näytä huolehtivan autostaan, joten ei noin pieni jälki varmasti haittaa tai edes näy" ,mutta entäpä sitten kun omistaja jälleen pesee autonsa... tai kun koittaa kesä... rumia sanoja riittää.
Huolestuttavinta on tietysti se, että valtaosa, lähestulkoon kaikki kolhijat katoavat paikalta vähin äänin. Paljon on ollut puhetta itsekriminointisuojasta eli myötävaikuttamattomuusperiaateesta jonka nojalla kolhijat voivat valitettavasti kadota paikalta vähin äännin.
Jos näiden välinpitämättömien ja itsetunnottomien kolhijoiden ajatusmaailma on: "Sehän on vaan auto" "Oho, vähän kolahti", niin olisi hyvä pysähtyä miettimään myös tätä puolta asiasta:
Sehän olisi silloin aivan sama, jos joku tulisi heittelemään
kiviä sisälle kolhijan asunnon ikkunasta, "sehän on vaan asunto !!!".
Kyse on kuitenkin toisen ihmisen omaisuudesta !
Lisäksi kolhija ei ajattele myöskään sitä, kuinka paljon kolhu tai jälki lakkapinnassa voi laskea auton arvoa. 100 000€:n autossa pienikin lommo voi laskea arvoa tuhansia euroja, ja jos kolhija tuosta jää kiinni, niin lasku on myös sen mukainen.
Lisäksi kolhija ei ajattele myöskään sitä, kuinka paljon kolhu tai jälki lakkapinnassa voi laskea auton arvoa. 100 000€:n autossa pienikin lommo voi laskea arvoa tuhansia euroja, ja jos kolhija tuosta jää kiinni, niin lasku on myös sen mukainen.
Joka kevät
kun aurinko alkaa ihanasti paistaa ja tuoda esille talven aikana tulleita
jälkiä, on edessä usean tunnin urakka lakkapinnan raitoja hinkatessa. Jos kolhu
on päässyt maalipinnan läpi, ajan kanssa ne alkavat ruostua ja sitten edessä
onkin suurempi urakka. Tietysti tuonkin keväisen urakan voi teettää
ammattilaisella, mutta jos haluaa säästää esimerkiksi 180-500€ johonkin muuhun
mukavaan, homman tekee itse.
Millään tavalla ketään syyllistämättä tai muutoinkaan
sormella osoittamatta, listaan tässä muutamia sellaisia ajoneuvotyypejä, joiden
viereen pysäköintiä parkkipaikoilla kannattaa harkita:
- Viivan päälle pysäköidyt ajoneuvot - tuskin osaa lähteäkkään ruudusta
- Perhe & tila-autot - lapsi voi itse avata oven / lapsi pitää saada autoon
- Ajoneuvot joissa lasten istuin - lapsi pitää saada istuimeen
- Kolmioviset ajoneuvot - isot etuovet
- Todella huonokuntoiset ajoneuvot - tuskin välitetään muidenkaan ajoneuvoista
- Suuret citymaasturit - suuret ovet
- Paketti autot - suuret ovet
jne. jne.
Muita hyviä
vinkkejä on tietysti pysäköidä parkkipaikalla hieman kauemmaksi, niin ettei
viereisissä ruuduissa ole yhtään autoa, tai esimerkiksi seinän viereen, jolloin
alttiina kolhuille ei ole kuin toinen kylki autosta.
Matkaan
mukaan kannattaa varata myös paikallisten autofiksaus firmojen hinnastoja,
joista voi pohjustaa korjauksen hintaa kolhijalle, jos kolhija sattuu kiinni
jäämään.
Omakohtaisesta
kokemuksesta voin kertoa, että hinnastojen mukana kuljettaminen on ollut
kannattavaa. Lisäksi eräät vakuutusyhtiöt tarjoavat pysäköintiturvaa suurempien kolhujen varalle.
Tästäkin jäljestä jäi myös lommo. Kokoa jäljellä oli ~cm. x cm.
Kolhijaa ei koskaan saatu kiinni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti